Στην Ισπανία των τελών του 18ου αιώνα, ο γνωστός ζωγράφος Francisco Goya (Stellan Skarsgard), επίτιμος ζωγράφος της Αυλής εκείνη την εποχή, αναλαμβάνει να κάνει το πορτρέτο του Αδερφού Lorenzo (Javier Bardem), ενός αυστηρού και αρτηριοσκληρωμένου ιεροεξεταστή που θαυμάζει τον Goya σαν καλλιτέχνη, αλλά θεωρεί επικίνδυνα τα θέματα των έργων του.
Ο Lorenzo έχει μόλις τεθεί επικεφαλής της αναβίωσης των παλαιών μεθόδων ανάκρισης και έχει βασανιστικά 'αποσπάσει' την ομολογία της Ines (Natalie Portman), μοντέλο του ζωγράφου, ότι είναι Εβραία. Ο πατέρας της Ines, πλούσιος έμπορος, απειλεί να εξευτελίσει δημοσίως το Lorenzo αν δε βοηθήσει την κόρη του στη φυλακή, αλλά ο τελευταίος το σκάει για να μη διωχθεί. Δεκαπέντε χρόνια μετά, οι Γάλλοι καταλαμβάνουν την Ισπανία, καταλύουν την Ιερά Εξέταση, ελευθερώνουν την Ines μαζί με όλους τους φυλακισμένους και διορίζουν τον αλλαγμένο και 'διαφωτισμένο' Lorenzo σαν τοποτηρητή...
Η ταινία αποδίδει με τρόπο καταιγιστικό τη δυστυχή μοίρα των
ανθρώπων του πλούτου και της εξουσίας, πολιτικής και θρησκευτικής, που
βρέθηκαν στη δίνη των μεγάλων επαναστατικών γεγονότων του 1789 και των
ναπολεόντειων πολέμων που ακολούθησαν.
Δεν γνωρίζουμε ποια βασική ιδέα οδήγησε τον τσέχο σκηνοθέτη να
αποδώσει τα «Φαντάσματα του Γκόγια», συνδέοντας τους πίνακες του ισπανού
ζωγράφου της εποχής του ρομαντισμού και του ροκοκό με τις μεγάλες
συγκρούσεις, τις αναταραχές και τα κύματα φιλελευθερισμού που μετέφερε
πρώτα η κατάκτηση της Ισπανίας από τα επαναστατικά στρατεύματα του
Ναπολέοντα και αργότερα τα αντίστροφα, του συντηρητισμού, που επέβαλε η
παλινόρθωση των βασιλιάδων.
Ισως να ένιωσε τη στροφή που άρχισε να παίρνει ο κόσμος μετά την
ωρίμανση της παγκοσμιοποίησης. Πιθανώς να τον παρέσυρε ο σεναριογράφος
του Ζαν-Κλοντ Καριέρ, που υπήρξε βασικός συνεργάτης του Μπουνιουέλ στην
«Κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας».
Οπως και να έχει πάντως, ο Μίλος Φόρμαν αποτύπωνε στην ταινία με
τρόπο μοναδικό τι σημαίνει να ζει κανείς σε ενδιαφέροντες καιρούς, σε
εποχές μεγάλων αλλαγών και κατακλυσμιαίων γεγονότων.
Ουδείς επιτρέπεται να επιχειρεί αυθαίρετους παραλληλισμούς και να
συνδέει τις κινηματογραφικές εικόνες με τις πραγματικές σημερινές.
Ωστόσο, οι τελευταίες από τις πλατείες της Ισπανίας οδηγούν σε συνειρμούς και επιβάλλουν αν μη τι άλλο προβληματισμό.Είχαν προηγηθεί οι πολλές αντίστοιχες δικές μας, αλλά οι περισσότεροι στην Ευρώπη τις απέδιδαν στην ελληνική μοναδικότητα.
Τώρα όμως που η κρίση πνίγει την Ισπανία, καταδιώκει την Ιταλία και
ετοιμάζεται να εισβάλει στη Γαλλία, οι Βρυξέλλες ανησυχούν, όπως
φανερώνουν οι αγωνιώδεις συζητήσεις του Μανουέλ Μπαρόζο, του Βαν Ρομπάι
και του Ολι Ρεν στο Κολέγιο των επιτρόπων.
Δεν ξέρουμε αν το ιερατείο των Βρυξελλών και η ευρωπαϊκή ελίτ των
τεχνικών του χρήματος και της οικονομίας έχουν δει «Τα φαντάσματα του
Γκόγια» του Μίλος Φόρμαν. Αν δεν έτυχε ωστόσο ή δεν είχαν τον χρόνο,
καλόν είναι να αναζητήσουν μια κόπια το ταχύτερο. Κάτι έχουν να
ωφεληθούν...
ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ Milos Forman
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ Javier Bardem, Natalie Portman, Stellan Skarsgard , Randy Quaid , Jose Luis Gomez
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου