Ο Κριστόφ Κισλόφσκι επικεντρώθηκε στην υλοποίηση του φιλόδοξου εγχειρήματος μετά από «μια περίοδο έντασης και ματαιότητας κατά τη διάρκεια της οποίας κυριαρχούσε το συναίσθημα του φόβου ότι τα χειρότερα έπονται. Τα πάντα, παντού, θα επιδεινώνονταν και η ζωή του κάθε ανθρώπου θα χειροτέρευε». Ο Δεκάλογος μεταδόθηκε για πρώτη φορά ολόκληρος στο Φεστιβάλ Βενετίας το 1989 και αναγνωρίστηκε αμέσως από κοινό και κριτικούς ως ένα κινηματογραφικό αριστούργημα. Στο τελευταίο επεισόδιο του κύκλου*, ένας πατέρας πεθαίνει αφήνοντας την πολύτιμη συλλογή γραμματοσήμων του στους δυο του γιους. Παρότι δε γνωρίζουν πολλά για το χόμπι του πατέρα τους είναι απρόθυμοι να πουλήσουν. Μαθαίνουν ότι λείπει ένα μόλις γραμματόσημο για να ολοκληρωθεί κάποιο πολύτιμο σετ στη συλλογή του. Για να το φέρουν στην κατοχή τους τα αδέρφια εμπλέκονται σε εκβιασμούς με τρίτους, υποψιάζονται ο ένας τον άλλον και ταυτόχρονα έρχονται πιο κοντά, μετά από χρόνια αποξένωσης. «Ουκ επιθυμήσεις πάντα όσα τω πλησίον σου εστί», προστάζει η δέκατη εντολή, και ο σκηνοθέτης κλείνει τον κύκλο των επεισοδίων με μια ειρωνική όσο και ανθρωπιστική ματιά στη μοίρα του ανθρώπου.
Εχετε ακουστά το Δεκάλογο του Κισλόφσκι που είναι μια σειρά δέκα ταινιών γυρισμένων για την πολωνική τηλεόραση στα τέλη της δεκαετιας του '80 με σκηνοθέτη τον Κριστόφ Κισλόφσκι και οι οποίες ταινίες είναι βασισμένες στις δέκα εντολές της Παλαιάς Διαθήκη
To 1988 ο Κριστόφ Κισλόφσκι, εμβληματική μορφή του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, γράφει και σκηνοθετεί για λογαριασμό της πολωνικής τηλεόρασης δέκα τηλεταινίες. Κάθε ταινία έχει ως θέμα της ένα από τα απαγορευτικά σχήματα των δέκα εντολών της Παλιάς Διαθήκης. Όλες μαζί συνθέτουν το κινηματογραφικό αριστούργημα «Δεκάλογος» που εντυπωσίασε κοινό και κριτικούς όπου κι αν προβλήθηκε για το υπαρξιακό του βάθος.
Σε αυτές τις ιστορίες παρουσιάζονται οι ανθρώπινες αδυναμίες, τα ηθικά διλήμματα, και οι φιλοσοφικές αναζητήσεις για τη ζωή και το θάνατο μέσα από την πορεία απλών ανθρώπων της Πολωνίας. Παρότι η κάθε ταινία είναι ανεξάρτητη, αρκετές έχουν γυριστεί στο ίδιο μεγάλο κτιριακό συγκρότημα της Βαρσοβίας με χαρακτήρες να γνωρίζονται μεταξύ τους. Ένας από αυτούς, πιθανώς μεταφυσικός, παρακολουθεί τους ήρωες από μακριά -ιδιαίτερα σε σημαντικά σημεία της πλοκής- αλλά ποτέ δεν επεμβαίνει. Η σειρά παραμένει μέχρι και σήμερα υποδειγματική για τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η λειτουργία της τηλεόρασης. Σε πολλές χώρες του κόσμου και στην Ελλάδα οι δύο τηλεταινίες «Μικρή ερωτική ιστορία» και «Μικρή ιστορία για φόνο» (πέμπτη κι έκτη αντίστοιχα) διανεμήθηκαν στις κινηματογραφικές αίθουσες και εντυπωσίασαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου